Ce trebuie să știi despre turbosuflantă?

modern-automobile-mechanic-composition

Știai că turbosuflantele au început să fie fabricate și folosite încă de prin anul 1885? La sfârșitul secolului XIX, inginerii Rudolf Diesel și Gottlieb Daimler au început să caute modalități de îmbunătățire a motorului cu ardere internă. Misiunea lor principală a fost să minimizeze consumul de combustibil și să sporească eficiența unui motor prin pre-comprimarea aerului.

De atunci, inginerii auto și cercetătorii în domeniul mecanicii au tot îmbunătățit și dezvoltat ideea și în prezent cu greu își poți imagina cum ar arăta un autoturism fără această componentă menită să sporească puterea motorului. Află mai multe în continuare despre ce ar trebui să știi despre turbosuflanta mașinii tale.

1.   Care sunt principalele caracteristici mecanice ale turbosuflantei

  • Turbosuflanta împinge mai mult aer în motor și-i sporește performanțele;
  • În interiorul turbinei se învârte o pompă de aer care utilizează gazele de eșapament și pe care le pompează în motor pentru o putere suplimentară;
  • Utilizează energia cinetică și crește numărul de cai putere;
  • Inițial, turbosuflantele au fost proiectate pentru motoare pe motorină, însă în prezent, acestea funcționează la fel de bine și pe motoarele cu benzină. Ba mai mult, motoarele turbo pe benzină sunt preferate pentru economia lor de combustibil, fiind astfel și mai ecologice.
  • Turbina poate fi instalată în orice mașină convențională pe benzină chiar dacă este un model mai vechi;
  • O turbosuflantă poate fi recondiționată într-un centru de reparații turbosuflante în cazul în care suferă anumite defecțiuni.
Te-ar putea interesa:  Fernando Alonso - castigatorul cursei de 24 de ore de la Daytona

2.   Din ce este alcătuită o turbosuflantă

Această unitate ce are aspectul unui melc este secționat în două părți:

  • suportul carcasei;
  • roata turbinei.

Totodată, există două tipuri de construcție a turbosuflantei

  • cu geometrie variabilă;
  • cu geometrie fixă;

Turbosuflanta cu geometrie variabilă a fost folosită pentru prima dată la modelul de Mercedes Benz 300 SD, care a devenit primul autovehicul de pasageri ce a atins un nivel de manevrabilitate ca motor pe benzină aproape cu cel al unui motor diesel turbo.

3.   Care este principiul de funcționare al turbosuflantei

  • Motorul produce gaze de eșapament care trec prin colectorul turbocompresorului, apoi sunt canalizate în turbină. În drumul lor spre ieșirea prin toba de eșapament, mișcarea acestor gaze face ca roata turbinei să se învârtă;
  • Pe măsură ce roata turbinei se învârte mai repede, roata compresorului începe să aspire aerul, dar simultan îl împinge în afară. Similar cu modul în care funcționează un uscător de păr;
  • Volumul de aer crește până la un punct în care devine comprimat.
  • Pentru că acest aer este de obicei încălzit, provenind din gazele de eșapament, pentru a fi răcit, este trecut printr-un intercooler. Cu cât temperatura este mai rece, cu atât mai eficient devine motorul.
  • Acest aer își face apoi loc în motor, forțând intrarea în camera de combustie. Această cantitate suplimentară de aer crește eficiența volumetrică a motorului, rezultând astfel o putere sporită.
  • Gazele uzate sunt apoi împinse afară pentru a repeta procesul.
Te-ar putea interesa:  Cavendish abandoneaza Turul Frantei, dupa o cazatura puternica

Un alt lucru impresionant la această unitate este că, în timp ce motorul se învârte în mod normal cu până la 7.000 rpm, un turbocompresor se poate învârti cu până la 150.000 rpm. Așadar, roata turbosuflantei este de peste 20 de ori mai rapidă. Din acest motiv produce și acel sunet unic pe care nu ai cum să nu-l sesizezi.

4.   Care este durata de funcționare a unei turbosuflante

Teoretic, o turbosuflantă ar trebui să aibă o durată de viață egală cu cea a motorului. În medie, aceasta funcționează bine cam 200.000 km, după care începe să dea semne de uzură. De aceea, întreținerea regulată poate prelungi foarte mult durata de funcționare.

Însă defecțiuni pot apărea tot timpul și din diverse motive. Până la urmă, cu cât sunt mai multe componente interconectate într-un bloc motor funcțional, cu atât sunt mai predispuse la deteriorare și uzură.

Cele mai frecvente cauze sunt lubrifierea insuficientă, folosirea unui ulei de slabă calitate sau contaminat din cauza filtrelor defecte, dar și cauze mecanice precum aspirarea de corpuri străine.

Te-ar putea interesa:  Indy-Car are un nou patron

Așadar, după cum ai observat, motorul unei mașini ca atare este limitat la cantitatea de aer pe care o poate „respira” singur iar turbosuflanta vine în ajutor, ca un plămân suplimentar. Aceasta este alcătuită dintr-un mecanism complex care mărește cantitatea de aer pompată în motor, oferindu-i mai multă putere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *